Gå direkt till innehållet

I denna lektion får eleverna prova att gå uppför och nedför lutande plan.

Mål: Uppleva hur planets/plankans lutningen påverkar kraften som krävs för att röra sig uppåt.

Material: Planka till lutande plan.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Instruktion

Lutande plan

Till lärare

Lutande plan

  • Luta en planka mot gradängen så ni får ett lutande plan.
  • Låt eleverna gå uppför/nedför plankan? Hur känns det?
  • Variera lutningen.
  • Diskutera och resonera med eleverna. När är det lättast/svårast?

 

Förklaring

Ju mer plankan lutar desto jobbigare upplevs det att gå uppför. Det krävs en större kraft att ta sig uppför ju brantare lutning plankan har. Med hjälp av en dynamometer kan man mäta detta vilket illustreras i bilderna nedan.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Bild 1

Lutande plan

Till lärare

På bilden dras en kloss med hjälp av en dynamometer. Lutningen är liten. Dragkraften är strax under 1 N.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Bild 2

Lutande plan

Till lärare

Lutningen är brantare. Dragkraften är knappt 2 N.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.