Gå direkt till innehållet

Förberedelser:

Klassrummet ni använder under arbetsområdet bör ha projiceringsmöjligheter och arbetet förenklas av att alla elever har tillgång till egna datorer, surfplattor eller smartphones.

Under arbetsområdets första lektion ska du be eleverna om hjälp att skapa en lista med  några låtar som sjungs på målspråket. Känner de till några alls? Den pedagogiska planering kommer också att gås igenom under lektionen.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Hur sjunger man I love yoooouuuu på ett annat språk?

Har ni hört denna låt förut?

Till lärare

Under arbetsområdets första moment ska du be eleverna om hjälp med att skapa en lista med några låtar som sjungs på målspråket. Känner de till några alls? Finns det en låt på målspråket som toppar listorna i Sverige just nu? Spela upp den i så fall! Försök att få eleverna att reflektera över deras musikkonsumtion och vilka språk som oftast toppar hitlistorna i Sverige. Be dem att reflektera över varför vi i Sverige lyssnar ofta på engelskspråkiga låtar.

Känner eleverna till några låtar på  målspråket ska de öppna dokumentet Låtlista nr 1. Dokumentet finns bifogat och bland annat tillföra en Youtubelänk. Med hjälp av länkarna skapar du en ny Youtubespelista så att eleverna lätt kan komma åt låtarna och lyssna på egen hand. Är det så att du misstänker att ni inte kommer få ihop så många låtar är det helt ok, då ni kan en bra diskussion om varför det är så och försäkra dem om att detta arbetsområde garanterat kommer att ändra på den saken.

Jag rekommenderar att du inte presenterar några nya låtar själv utom möjligen den som är en hit i Sverige just nu då du kanske spelar upp en låt som en elev hemskt gärna hade velat presentera längre fram under arbetsområdet.  Du kan dock redan nu förbereda dig med att googla fram några nutida hits som du kan ha som reserv för de elever som kanske inte kommer att hittar någon på egen hand i ett senare moment. Som reserv om ingen skulle komma på en enda låt kan du kan du presentera ett par äldre låtar som du kanske lyssnat mycket på, eleverna brukar älska när lärare bjuder på sig själva, var dock beredd på möjliga skrattsalvor. 😉

Till elever

  • Känner du till en låt som sjungs på ditt målspråk (dvs, franska/spanska/tyska)?
  • Ta fram dokumentet “Låtlista nr 1”  som finns bifogat  och fyll i tabellen. Du ska: ta reda på vem som framför låten, vilket år den kom ut, länk till videon, länka till låttexten/lyrics och veta vilket land den kommer ifrån.
  • Är det så att du inte känner till någon låt så hjälp någon annan i klassen med att fylla i faktan i kolumnerna.

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Hits från då

Har ni hört denna låt förut?

Till lärare

Nu när ni skapat en låtlista kan ni lyssna på ca 1 minut av varje låt. Elevernas utmaning är hörförståelse, de ska försöka uppfatta några ord i låtarna och gissa sig fram till vad som sjungs. Det finns både en fördel och en nackdel med att projicera en video. Eleverna får visuell stöd vilket kan underlätta för dem för att förstå textens innebörd men det kan även distrahera dem. Försök få dem att förstå att de ska lyssna aktivt och ska koncentrera sig på de ord som de förstår och försöka skapa sig en helhetsbild. Tillsammans ska eleverna sedan lägga ihop alla pusselbitarna och komma överens om vad de tror att låten handlar om. Fortsätt på samma sätt med alla låtar. Detta är bara en snabb uppvärmning och ger eleverna en liten inblick i vad arbetsområdet kommer att handla om, syftet är bland annat att de ska bli nyfikna på låtarna och det ska ge dem lust att lyssna vidare och göra egna efterforskningar kring texterna.

Till elever

  • Du ska nu se olika musikvideo. Klassens utmaning är försöka förstå vad som sjungs.
  • Koncentrera dig på det du hör, försök uppfatta några ord i låtarna och gissa dig fram till vad texten handlar om. Ta hjälp av det du ser. Kan videon hjälpa dig att få en uppfattning om vad som sjungs?
  • Diskutera med dina klasskamrater. Vad hörde ni? Vad såg ni? Kan ni tillsammans få en helhetsbild av vad låten handlar om?

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Pedagogisk planering

Har ni hört denna låt förut?

Till lärare

Nu när eleverna fått ett litet smakprov på arbetsområdet kan du gå igenom den pedagogiska planeringen med dem. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter som övas och vilka kunskapskrav som ska bedömas. Var konkret, ge exempel. Inbjud eleverna att ställa frågor. Lämna inte planeringen förrän alla elever säkert vet vad som förväntas av dem. Glöm inte att dela den i Classroom så att den är lättillgänglig för alla.

Till elever

För att veta vad arbetsområdet handlar om, varför ni läser det, vad du ska kunna när det är över och hur du ska kunna visa din kunskap går ni tillsammans igenom områdets pedagogiska planering. Lyssna, anteckna vid behov och ställ frågor om det är något du inte förstår.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.