Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs?
Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall
Målgrupp: Grundskola åk 7-9
Aktör: SYSAV
Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs?
Vår konsumtion av kläder har blivit ett av de stora hållbarhetsproblemen i vår tid. I genomsnitt används ett plagg bara sju gånger innan det slängs – vilket leder till stora mängder textilavfall och en ohållbar nyproduktion. I denna lärprocess får eleverna möjlighet att utforska ett verkligt samhällsproblem genom kreativt och praktiskt arbete.
Uppdraget är tvådelat:
Dels får eleverna arbeta med att skapa nya produkter av textilier som annars blivit avfall, med stöd av SYSAV:s lärmaterial. Dels får de utveckla idéer och innovationer som kan inspirera fler att återbruka kläder och tänka hållbart kring mode.
Lärprocessen kopplar tydligt till cirkulär ekonomi och hållbar konsumtion, med fokus på FN:s mål 12: Hållbar konsumtion och produktion. Genom att kombinera skapande, problemlösning och reflektion får eleverna verktyg att tänka i nya banor och bidra till att förändra samhällets förhållande till kläder.
Arbetet sker med stöd av innovationsmetoden SKAPAR’N, och avslutas med en modevisning och utställning under Innovationskarnevalen – där elevernas kreativitet får ta plats och inspirera andra.
Så här går arbetet till
Studiebesök och föreläsning (september-oktober 2025)
Lärprocessen inleds med ett besök på Sysavs textilsorteringsanläggning Siptex. Eleverna får en inblick i textilavfallets omfattning och hur det hanteras i praktiken. En miljöpedagog föreläser om klädkonsumtion, återbruk och hållbara alternativ.Efter besöket får klassen en kasse med textilier som sorterats ut som avfall – dessa utgör utgångspunkt för elevernas egna Remake-projekt.
Skapa nya produkter
Ett omfattande stödmaterial ger både elever och lärare inspiration och vägledning i arbetet med återbruk. Materialet är utformat för att göra det enkelt att komma igång med kreativa och hållbara remake-projekt i klassrummet och innehåller:
Två Remake-teman: Jeans samt Kläder (t.ex. tröjor, skjortor och blusar)
PowerPoint-presentationer för respektive tema som kan användas direkt i undervisningen
2–3 förlagor per tema med exempel på olika tekniker och kreativa möjligheter
Mallar, mönster och tydliga steg-för-steg-instruktioner
Projektet ger eleverna möjlighet att kombinera hållbarhet, estetik och hantverk i praktiskt arbete. För de som vill finns dessutom chansen att delta i en modevisning under den avslutande Innovationskarnevalen. Där får eleverna stolt visa upp sina kreationer inom Remake-temat – och samtidigt inspirera andra med sin kreativitet och sitt hållbarhetstänk.
Innovationsarbete (oktober-december 2025)
Eleverna arbetar med innovationsprocessen SKAPAR’N – en metod för att gå från behov till lösning. De undersöker, idéutvecklar, bygger prototyper, pitchar sina idéer och utvärderar processen. Ett elevhäfte fungerar som stöd och verktyg genom hela arbetet. Arbetsboken innehåller övningar och reflektionsfrågor. Genom att arbeta med SKAPAR’N får eleverna också möjlighet att träna på att lyssna aktivt, argumentera för sina åsikter och fatta gemensamma beslut – färdigheter som stärker både demokratiskt tänkande och social kompetens.
Eftersom den här lärprocessen är tydligt kopplad till en redan vald utmaning/case är det första steget i processen, Problem, klart. Arbetet börjar därför i nästa steg, Undersöka, där eleverna fördjupar sin förståelse för den valda utmaningen. Här samlar de in information, analyserar behov och utforskar olika perspektiv som kan hjälpa dem att formulera relevanta insikter.
I steget Idéutveckla uppmuntras eleverna att tänka kreativt och samarbeta för att generera många olika lösningar. Det handlar om att våga tänka nytt, bygga vidare på varandras idéer och utforska flera vägar framåt. Därefter följer Prototypa, där eleverna konkretiserar sin bästa idé. Det kan innebära att bygga en modell, rita ett koncept eller testa en lösning i liten skala för att se hur den fungerar i praktiken. Som stöd i detta arbete erbjuds klassen att arbeta med externa aktörer i en prototypverkstad, se punkt 5.
När idén börjar ta form är det dags för Pitcha – ett tillfälle där eleverna får träna på att presentera sin innovation på ett tydligt och engagerande sätt, både muntligt och visuellt. Det handlar om att formulera ett budskap, fånga intresset hos andra och förmedla varför deras lösning gör skillnad.
Slutligen avslutas innovationsarbetet med steget Utvärdera, där eleverna reflekterar över sin process, sina lärdomar och vad som fungerat bra – men också vad som kan förbättras inför framtida utvecklingsarbete.
Tävla och ställ ut er innovation (maj 2026)
Som avslutning på arbetet bjuder vi in till Innovationskarnevalen – ett öppet evenemang där elevernas idéer och framtidsvisioner står i centrum.
Här får eleverna chansen att visa upp sina lösningar på samhällsutmaningar och berätta hur deras tankar kan bidra till en mer hållbar och inkluderande framtid. Karnevalen är ett inspirerande tillfälle för eleverna att dela sitt arbete, få respons och upptäcka vad de själva har lärt sig längs vägen.
Besökare från olika delar av samhället – till exempel politiker, tjänstepersoner, föreningsrepresentanter och andra engagerade – bjuds in för att ta del av elevernas idéer, ge återkoppling och samtala om framtidens möjligheter.
För de elever som väljer att tävla används en bedömningsmatris som gör det tydligt vad som bedöms och hur. Tävlingsbidragen lämnas in i februari. Matrisen hjälper till att lyfta fram styrkorna i idéerna, särskilt vad gäller kvalitet, hållbarhet och genomförbarhet. Den kan också användas redan under arbetets gång – som ett frivilligt stöd för både elever och lärare att följa utvecklingen och fördjupa lärandet. Gå till Bedömningsmatrisen.