Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar?
Malmö stad har tagit viktiga steg i arbetet med klimatutmaningar, men mycket återstår – och barnen spelar en central roll i den omställningen.
Genom att involvera barn i utvecklingen av sin närmiljö stärker vi både deras kunskap och framtidstro.
Den här lärprocessen ger barnen möjlighet att utforska sin förskolegård, förstå klimatets påverkan och ta ansvar för att skapa en grönare och mer hållbar stad.
Utbildningen vilar på läroplanen för förskolan (Lpfö 18), där det ekologiska förhållningssättet är centralt.
Processen kopplar även till aktuella behov i Malmö – många förskolegårdar har stora ytor av asfalt, och små barn är särskilt känsliga för värme.
Fler träd behövs för att ge skugga, hantera regnvatten och bidra till barns hälsa och lek.
Dessutom ska gårdarna fungera som tillgängliga, gröna platser även för de som bor i området.
Tänk om er gård var en levande plats full av träd och grönska – där barnen varit medskapare.
Vad skulle de vilja förändra? Vilka funktioner tycker de är viktiga?
Med detta initiativ, som drivs av Stadsbyggnadskontoret, får barnens tankar och idéer ta plats i det stadsutvecklande arbetet.
Så här går arbetet till
1. Utbildning i metoden Min plats (augusti–september 2025)
Pedagoger deltar i en utbildning om stadsplanering, klimatförändringar och betydelsen av träd och gröna miljöer för barns hälsa och lek.
Stadsfastigheter berättar hur förskolegårdar förvaltas.
Utbildningen erbjuds vid tre olika tillfällen, och ni väljer det som passar bäst.
2. Barnen undersöker sin gård (september–april 2026)
Barnen får utforska sin gård och fundera på vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.
Tillsammans gör ni enkla platsanalyser och uppmuntrar barnen att ställa frågor och formulera förbättringsförslag.
Det ni kommer fram till dokumenteras, och felanmälningar skickas in där det behövs.
3. Fokusera på träd (september–april 2026)
Barnen får arbeta med idéer kring hur fler träd kan bidra till en bättre miljö för lek, vila och gemenskap.
Var behövs träd? Vad kan barnen göra där? Hur förändras platsen med grönska?
4. Utställning på innovationskarnevalen – barnens idéer får ta plats! (maj 2026)
Under karnevalen visar barnen upp sina idéer för politiker och tjänstepersoner.
Presentationen kan innehålla text, musik, film, ljud eller prototyper.
Alla bidrag skickas vidare till Stadsbyggnadskontoret och Fastighets- och gatukontoret.
Dokumentation och kollegialt stöd under hela processen
Dokumentationen sker löpande under hela processen.
För att ge stöd och främja kollegialt utbyte arrangerar kollegor från Förskoleförvaltningen och Pedagogisk Inspiration regelbundna digitala träffar via Teams.
Där kan ni dela med er av dokumentation, reflektioner och pågående arbete – med syftet att inspirera och utveckla tillsammans.
InnoCarnival och förskolans läroplan (Lpfö 18)
InnoCarnival är en utbildningssatsning där barn och unga får arbeta med samhällsutmaningar på ett kreativt och undersökande sätt där barnen får möjlighet att utveckla förmågor och kunskaper i linje med förskolans uppdrag enligt Lpfö 18.
Förskolans värdegrund och uppdrag
InnoCarnival utgår från ett demokratiskt arbetssätt där barnens tankar, idéer och initiativ värdesätts. Projektet främjar barnens känsla av att kunna påverka sin omvärld.
“Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn.”
“Barnen ska få utveckla sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter.”
Exempel i praktiken:
- Barnen arbetar tillsammans i grupper för att undersöka hur de kan få människor att slänga skräp i papperskorgen. De får träna samarbete, reflektion och respekt för andras idéer.
Utveckling och lärande
Arbetet inom InnoCarnival bygger på utforskande, kreativitet och problemlösning – vilket ligger helt i linje med förskolans pedagogiska uppdrag.
“Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära.”
“Förskolan ska erbjuda en pedagogisk verksamhet där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.”
Exempel i praktiken:
- Barnen får skapa modeller, måla, bygga, spela teater eller använda digitala verktyg för att förklara sin idé. Det ger dem möjlighet att uttrycka sig på många olika sätt.
Barns delaktighet och inflytande
InnoCarnival förstärker barnens känsla av att deras åsikter räknas och att de kan vara med och förändra samhället.
“Barn ska ha inflytande över utbildningen. Förskolans utbildning ska ta tillvara barnens intresse för att aktivt delta i samhället.”
Exempel i praktiken:
- Barnen formulerar egna problem de vill arbeta med utifrån sin vardag. Det kan handla om matsvinn, utemiljöer eller trygghet i hallen.
Hållbar utveckling och framtidsfrågor
InnoCarnival öppnar upp för arbete med miljö, hälsa och sociala frågor – vilket är centralt i arbetet med hållbar utveckling.
“Utbildningen ska lägga grunden för att barnen ska förstå hur deras egna handlingar kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.”
Exempel i praktiken:
- Barnen undersöker hur man kan få fler att cykla till förskolan eller minska matsvinnet.
Skapande och uttrycksformer
InnoCarnival uppmuntrar till att använda många olika estetiska uttrycksformer och material – något som förstärker barnens lärande.
“Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att skapa samt att uttrycka och utforska sina tankar och idéer genom olika estetiska uttrycksformer.”
Exempel i praktiken:
- Barnen skapar en installation i hallen för att påminna andra barn och vuxna om att tvätta händerna – en “nudge” med färg, form och rörelse.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.