Introduktion
– Vilken snygg tröja du har!
– Tack! Visst är den fin!
– Verkligen! Var har du fått den ifrån?
– Jag köpte den i den nya affärer runt hörnet. Du vet den som säljer...
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...
Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...
Under denna lektion ska eleverna få lära sig mer om textilindustrins baksida genom en presentation som tar upp triangelhandeln, arbetsförhållanden för dem som syr våra kläder idag samt hur textilindus...
Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.
Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...
Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär?
Elevern...
Utmaningen G är skapat för att eleverna ska ifrågasätta om vi ska fortsätta köpa varor som transporteras så långt innan de når oss. De ska bli medvetna om hur deras klädkonsumtion bidrar till klimatfö...
På Globalamålens webbplats finns tillräckligt med information för att presentera de globala målen. Under varje mål hittar du dess delmål som mer detaljerat förklarar vad som behöver göras för att uppn...
Utmaningen F är skapad för att eleverna ska ifrågasätta både priset på varorna vi köper hos stora företag men även för att se varför vi värdesätter saker och ting olika om de producerats lokalt. Vilka...