Gå direkt till innehållet

Lyssnande är en av skolans viktigaste demokratiska förmågor. När elever tränar på att verkligen lyssna på varandra, inte bara vänta på sin tur att få tala, skapar de förutsättningar för delaktighet och förståelse.

Den här övningen hjälper eleverna att utveckla samtalsstrategier och språkliga redskap som stärker deras förmåga att se fler perspektiv.

Målet med övningen är att eleverna ska:

  • förstå att lyssnande är en aktiv handling, man lyssnar för att förstå, inte för att svara
  • bli medvetna om sina egna känslor, åsikter och reaktioner när andra tänker annorlunda
  • bygga trygga samtal där olikhet inte hotar utan breddar perspektivet
  • öva samtalsstrategier som “spegla”, “väva” och “differentiera” för att hålla samtalet undersökande i stället för tävlingsinriktat

Övningen utgår från principen lära om → lära för → lära genom: Eleverna lär om lyssnande, lär för att delta i demokratiska processer och lär genom att praktiskt använda strategierna i samtalen.


Övning

I dokumenten nedan hittar du:

  • förslag på upplägg
  • samtalsfrågor på olika nivåer

 

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Öppna filen i ett nytt fönster.


Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Öppna filen i ett nytt fönster.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.