Gå direkt till innehållet

Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid?


Så här går arbetet till

Träff 1: Introduktion till AI och hållbarhet 

1. Grundläggande förståelse för AI:

2. Koppling mellan AI och Agenda 2030: 

3. Diskussion om etik och integritet inom AI: 

Träff 2: Interaktiv workshop med AI-verktyg 

1. Introduktion till Teachable Machine och Scratch: 

2. Grupparbete: Använd AI för att lösa ett specifikt hållbarhetsproblem: 

3. Brainstorming-session och planering för innovation: 

Det förväntas inte att klassen spikat idén av deras gemensamma innovation redan här. Klassen kommer att få material utskickat som ska funka som underlag för att fortsätta arbetet i klassrummet, inklusive lathundar för Scratch och Teachable Machine. 

Träff 3: Innovation och avslut 

1. Färdigställande av AI-projekt: 

2. Reflektion och avslut: 

Tävla och ställ ut er innovation (maj 2026)

Som avslutning på arbetet bjuder vi in till Innovationskarnevalen – ett öppet evenemang där elevernas idéer och framtidsvisioner står i centrum.
Här får eleverna chansen att visa upp sina lösningar på samhällsutmaningar och berätta hur deras tankar kan bidra till en mer hållbar och inkluderande framtid. Karnevalen är ett inspirerande tillfälle för eleverna att dela sitt arbete, få respons och upptäcka vad de själva har lärt sig längs vägen.

Besökare från olika delar av samhället – till exempel politiker, tjänstepersoner, föreningsrepresentanter och andra engagerade – bjuds in för att ta del av elevernas idéer, ge återkoppling och samtala om framtidens möjligheter.

För de elever som väljer att tävla används en bedömningsmatris som gör det tydligt vad som bedöms och hur. Tävlingsbidragen lämnas in i februari. Matrisen hjälper till att lyfta fram styrkorna i idéerna, särskilt vad gäller kvalitet, hållbarhet och genomförbarhet. Den kan också användas redan under arbetets gång – som ett frivilligt stöd för både elever och lärare att följa utvecklingen och fördjupa lärandet. Gå till Bedömningsmatrisen.



InnoCarnival och Lgr22

InnoCarnival erbjuder en ämnesövergripande lärprocess där eleverna får arbeta kreativt med samhällsutmaningar och påverkan i hållbar riktning.

Skolans värdegrund och uppdrag

“Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde.”

“Kan påverka och ta ansvar samt utöva inflytande i skolan och i samhället.”

Exempel i praktiken:

  • Elever utvecklar en nudgelösning kring nedskräpning och diskuterar individens ansvar och gruppens påverkan.

Utbildningens syfte – ämnesövergripande arbete

  • NO: Använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning.
  • Teknik: Utveckla idéer och lösa problem med tekniska begrepp.
  • Svenska: Uttrycka sig i tal och skrift, läsa och tolka texter.
  • Bild: Skapa och kommunicera med visuella uttryck.
  • Samhällskunskap: Förstå demokratiska processer och ansvar.
  • Slöjd: Utforma produkter och pröva idéer.
  • Matematik: Lösa problem, tolka och analysera resultat.

Förmågor och kunskapsutveckling

“Formulera, lösa problem och pröva idéer med kreativitet och nyfikenhet.”

“Använda ett vetenskapligt förhållningssätt.”

“Anpassa kommunikation efter syfte och mottagare.”

Exempel i praktiken:

  • Eleverna planerar, testar och utvärderar sin idé i flera steg – från fakta till färdig presentation.

Hållbar utveckling och globalt ansvar

“Utbildningen ska ge förståelse för vårt ansvar i en global värld.”

“Frågor om miljö, resurser, livsstil och hälsa.”

Exempel i praktiken:

  • Eleverna väljer tema som matsvinn, transport eller konsumtion och tar fram nudgelösningar som bidrar till ett hållbart samhälle.

Elevers inflytande och motivation

“Skolan ska sträva efter att varje elev tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.”

“Eleverna ska ges inflytande över sin utbildning.”

Exempel i praktiken:

  • Eleverna är delaktiga i att formulera frågor, ta fram lösningar och presentera sina idéer på valfritt sätt.

Gymnasieskolans läroplan (Gy11)

InnoCarnival – en kreativ utbildningssatsning

InnoCarnival är en kreativ och undersökande utbildningssatsning där elever får arbeta med reella samhällsutmaningar genom idéutveckling, samverkan och innovation.
Eleverna formulerar sina egna frågeställningar utifrån det som engagerar dem, vilket gör att projektet kan anpassas till olika programinriktningar och ämneskombinationer.

Utbildningens syfte – ämnesövergripande kompetenser

InnoCarnival stödjer utvecklingen av gymnasieskolans övergripande mål, särskilt de generella förmågorna som alla elever ska utveckla – oavsett program.

“Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att tänka kritiskt, självständigt och att lösa problem.”

“Eleverna ska kunna samarbeta och ta initiativ, samt ta ansvar för sina studier.”

“Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över samhällsfrågor och hållbar utveckling.”

Exempel i praktiken:

  • Elever identifierar en samhällsutmaning, t.ex. psykisk hälsa eller konsumtion.
  • De utvecklar en lösning, dokumenterar processen och presenterar sin idé i valfri form.

Programanpassad och ämnesöverskridande

InnoCarnival går att koppla till både teoretiska och yrkesinriktade program. Arbetet kan integreras i kurser, gymnasiearbete eller projektveckor.

Exempel på ämneskopplingar:

  • Svenska 1–3: Muntlig/schriftlig framställning, källkritik, argumentation.
  • Naturkunskap: Hållbar utveckling, människans påverkan, etik.
  • Entreprenörskap: Företagande, idéutveckling, samarbete.
  • Teknik/Programmering: Problemlösning, produktutveckling, digitala verktyg.
  • Bild/Estetiska program: Visuellt uttryck, kommunikation, budskap.
  • Samhällskunskap: Demokrati, påverkan, källkritik.

Gymnasiearbetet och InnoCarnival

InnoCarnival är ett utmärkt sammanhang för gymnasiearbetet, särskilt inom samhälls-, teknik- och estetiska program.

Möjlig koppling:

  • Formulera en frågeställning
  • Genomföra en undersökning
  • Analysera och presentera resultat
  • Kommunikation, dokumentation och problemlösning i fokus

Hållbar utveckling och samhällsengagemang

InnoCarnival ger eleverna möjlighet att konkret utforska hållbar utveckling – ekologiskt, ekonomiskt, socialt eller kulturellt.

“Utbildningen ska bidra till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och förståelse för hur kunskap byggs.”

“Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett etiskt förhållningssätt, respekt för mänskliga rättigheter och en vilja att bidra till en hållbar framtid.”

Exempel i praktiken:

  • Undersöka tillgänglighet, klimatpåverkan av konsumtion eller delaktighet i demokratin.

Samverkan, omvärldsorientering och entreprenörskap

InnoCarnival stimulerar kontakt med samhället och stärker förmågan att samarbeta, kommunicera och skapa relevans i lärandet.

Exempel i praktiken:

  • Elever intervjuar användare, experter eller tjänstepersoner.
  • De samarbetar med näringsliv eller föreningsliv.
  • De presenterar sitt arbete inför publik eller jury.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i modulen