Gå direkt till innehållet

Av: Helena Holmström

 

Syfte

Elever utforskar begreppen relation, kärlek och ansvar ur ett barnrättsperspektiv, med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter.

 

Centralt innehåll åk 4-6

Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek och ansvar.

 

Lektionslängd

2-3 st 60 minuters lektioner

 

Lärandemål

  • Eleverna ska få uttrycka vad relationer och kärlek är för dem.
  • Eleverna ska få möjlighet att diskutera och utveckla verktyg för hur de kan ta ansvar för och vårda relationer.
  • Eleverna ska få reflektera över barns rättigheter i enlighet med artikel 2, 3, 6 och 12 i Barnkonventionen.

 

Material

  • Bilder av de fyra artiklarna i Barnkonventionen.
  • Samtalsstrukturen “mötas på mitten” och “relationshjulet”.
  • Eventuella tillbehör för rollspel (rekvisita som kan underlätta scenarierna).

 

Kommentar

  • Särskild vikt bör läggas vid att skapa en trygg och öppen atmosfär där eleverna känner sig bekväma att uttrycka sina tankar och åsikter.
  • Läraren bör vara beredd på att hantera känsliga frågor och försäkra sig om att alla elever respekterar varandras åsikter.

Upplägg

 

Lektion 1

 

Introduktion 

Presentera lektionens syfte och mål. Förtydliga att målen innebär ett aktivt deltagande och respektfullt bemötande. Se kommentar nedan!<

Vad tänker eleverna på när de hör ordet ”relation”? 

Gör en E.P.A. Lyft i helklass och gruppera eventuellt elevernas svar i olika kategorier på tavlan. (Tänk på att begreppet har olika betydelse i olika sammanhang. Övningen ger möjlighet att synliggöra detta.)

 

Aktivitet 1

Vad tycker du är viktigt i en god relation mellan människor?

  1. Ställ frågan och låt eleverna fundera enskilt och skriva ner sina tankar i sin tilldelade ruta. 
  2. Därefter ska eleverna gå en runda i gruppen och dela med sig av sina reflektioner/tankar. 
  3. Läraren utser en elev i varje grupp som sammanfattar gruppens tankar i rutan i mitten.
  4. Lyft elevernas svar i helklass och sammanfatta (på tavlan, blädderblock eller digitalt).

 

Lektionsavslut

Avsluta med att återkoppla kring elevernas engagemang och deltagande i lektionen.


Lektion 2

 

Inledning

Återkoppla till föregående lektion och repetera lärandemålen.

 

Aktivitet 2

Läraren presenterar följande artiklar från barnkonventionen: 2, 3, 6 och 12. Använd korten som du hittar längst upp på sidan till respektive artikel. 

Genom att utgå från dessa artiklar kan samhället och vuxna främja en miljö av kärlek, respekt och ansvar för barnet. Dessa principer är av betydelse för att upprätthålla och utveckla positiva relationer som stödjer barnets välmående, utveckling och lärande.

 

Aktivitet 3

Rollspel 

  • Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att spela ut scenarion som exemplifierar relationer och ansvar, till exempel hur man kan visa respekt och omtanke mot varandra.
  • Efter respektive rollspel får eleverna i sina grupper diskutera om någon av Barnkonventionens artiklar kan kopplas till rollspelet.
  • Lärare och elever summerar de viktigaste slutsatserna från rollspelen.

 

Lektionsavslut

Avsluta med att återkoppla kring elevernas engagemang och deltagande i lektionen.


Lektion 3

Inledning

Återkoppla till föregående lektion och lyft lärandemålen.

 

Aktivitet 4

Jobba med relationshjulet:

  1. Eleverna väljer ut åtta kriterier som de tycker är viktigast i en god relation. Utgå från sammanställningen från aktiviteten “mötas på mitten”. 
  2. Dessa kriterier skrivs in på hjulets ytterkant.
  3. Läraren modellerar ett exempel utifrån sig själv. Eleven får sedan skatta sig själva hur väl de uppfyller kriteriet. Skalan går från 0–10, där noll är i centrum av hjulet och 10 längs ut på hjulets ytterkant. 
  4. Eleverna väljer ut två av de åtta kriterierna som de vill prioritera att utveckla under kommande period.
  5. Eleverna skriver på baksidan av pappret de två kriterierna och beskriver vad de kan göra för att komma ett steg längre ut på sin skattning till exempel från nivå 6 till 7. 
  6. Klassen beslutar gemensamt hur ofta relationshjulet” ska följas upp individuellt.
  7. Vid uppföljning av relationshjulet – läraren modellerar kring hur eleverna kan tänka för att följa upp prioriterade utvecklingsområden. 

 

Lektionsavslut

Summera. Lärare och elever sammanfattar och återkopplar till lärandemålen: Betydelsen av att få uttrycka sina tankar och känslor, ta ansvar för och vårda sina relationer samt elevernas rättigheter kopplat till de fyra artiklarna från Barnkonventionen.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen