Poesi är en textform våra elever kommer i kontakt med redan i unga år. Det kan vara i form av rim och ramsor, berättelser på vers, lyriska dikter eller låttexter. I det första mötet med dikter ligger fokus kanske oftast på textens form, det vill säga hur dikten är uppbyggd. Vi tittar till exempel på hur versen är skriven eller hur många strofer dikten har. När poesins karakteristiska drag behandlats kommer nästa steg; att analysera och tolka. Det finns olika tillvägagångssätt att analysera en dikt och de första gångerna skrapar vi kanske bara på ytan, för att så småningom gå in på djupet.
Den här resursen är en lektion på 60 min där uppgiften är att skapa en egen dikt utifrån Edith Södergrans “Jag”. Det handlar inte om att skriva någonting eget, utan att ordna om raderna hur jag tycker att de passar. Fokus ligger på att titta på diktens bildspråk och om jag som läsare kan relatera innehållet till mig själv eller mina känslor.
Lektionen utfördes på distans i årskurs 8 och 9 tillsammans med skolbibliotekarien och ämneslärare i svenska. Materialet är hämtat från Litteraturbankens skola och har förenklats något. Såväl dikten som uppgiften finns när du följer länken. Där finns även ett upplägg för gymnasiet.
Här följer det digitala upplägget:
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.