Den här lektionen utgår från boken ”Snusk på Snapchat” av Ann-Charlotte Ekensten och handlar om att bli utsatt på nätet. Grooming är ett växande problem i barns och ungas virtuella verklighet. De sociala plattformarna lockar med nya kontakter och det gäller att vara vaksam. Den här boken skildrar på ett enkelt sätt en vänskap på nätet som visar sig vara allt annat än vänskaplig.
Lektionen består av 5 korta moment som stegvis beskriver hur du kan jobba med bokens innehåll. Enkelt och strukturerat. Samtliga frågor som eleverna funderar över finns också sammanställda i en pdf som du kan ladda ner till ditt Classroom. Du hittar pdf-filen längst ner i resursen.
Moment 1 – förutspå bokens handling
Ni ska i ett senare moment lyssna på eller läsa boken Snusk på Snapchat. Innan ni börjar lyssna eller läsa ska ni jobba med att förutspå bokens handling.
Börja med att visa bilden på bokens framsida så att alla i klassen ser den:
Förutspå bokens handling genom följande frågor:
- Vad ser du?
- Hur ser du det?
- Förutspå vad boken kommer handla om – varför tror du det?
- Vilka är personerna?
- Var är dem?
- Ser ni fler ledtrådar i bilden?
- Vad ger titeln för ledtrådar? Vad betyder Snusk? Vad är Snapchat? Hur många använder Snapchat? Hur använder ni Snapchat?
Moment 2 – läs eller lyssna
När ni har förutspått bokens handling är det dags att läsa eller lyssna på den (ca 20 min).
- Högläs boken Snusk på Snapchat. Den finns som e-bok på Skolbibliotek Malmö.
- Du kan också lyssna på ljudboken.
Logga in på Skolbibliotek Malmö
För att kunna låna och läsa e-medier på Skolbibliotek Malmö måste du logga in.
Här hittar du instruktioner till hur du loggar in.
Moment 3 – diskutera boken
När ni både har förutspått och lyssnat på boken är det dags att diskutera den. Tänk på att dessa frågor kan vara känsliga att diskutera i mindre grupper.
Fundera på hur dina elever och du bäst kan arbeta vidare med följande frågor:
- Vad skulle du ha gjort för att hjälpa Love?
- Vad hade du gjort om samma sak hände dig?
I lärarmaterialet från förlaget finns diskussionsfrågor och övningar som du kan använda i efterarbetet med boken. Du hittar lärarmaterialet här.
Moment 4 – se film
Se filmen Jobbigt Nakenbilden (22 min).
Diskutera i mindre grupper:
- Vad tycker du att det betyder när någon säger “Du är inte som andra”? Är det något bra eller dåligt?
- Att tjejen i filmen är förtjust i killen till en början kan ju också göra det svårare att inte gå med på det första fotot som hon skickar. Och när han skriver till henne att “Du är jättefin”, känner hon ju sig såklart uppskattad. När i filmen tycker du att det började gå snett? Motivera varför du tycker så?
- Vad hade hon kunnat göra annorlunda?
Utifrån den lästa boken Snusk på Snapchat och filmen Jobbigt Nakenbilder. Gör ett VENN-diagram i mindre grupper och fundera över likheter och skillnader. Börja med att sammanfatta gruppernas tankar i helklass på tavlan.
Venndiagram
Venndiagram hjälper dig att på ett strukturerat sätt jämföra olika begrepp och ämnen och hitta både det som är gemensamt och specifikt.
Utifrån det ni läst och sett reflektera över följande:
- Hur tänker du kring vem det är som blir utsatt? Kan vem som helst bli det? Motivera!
- Hur tänker du kring vem det är som utsätter andra? Kan vem som helst göra det? Motivera!
- Föräldrarna är rätt osynliga i båda historierna som ni tagit del av. Vad tycker du att föräldrar borde veta om ditt liv på nätet?
- Känner du att du skulle kunna prata med dina föräldrar om det hände dig något som inte känns ok på nätet?
Bonusmaterial
- Här finns frågor till boken Snusk på Snapchat, ett Arbetsmaterial för eleven om man vill låta eleverna arbeta med det.
- Snapchat på föräldriska, en kort guide om Snapchat för den som inte vet hittar du här.
Moment 5 – runda av
Nu är det dags att runda av arbetet. Gör så här:
- Vad tar du med dig i fortsättningen när du möter människor du känner och inte känner på nätet?
Var och en skriver en sak. Läraren samlar in lapparna och sammanställer den till en lista att sätta upp i klassrummet.
Samlade reflektionsfrågor
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.