Gå direkt till innehållet

Den här lektionen utgår från boken ”Snusk på Snapchat” av Ann-Charlotte Ekensten och handlar om att bli utsatt på nätet. Grooming är ett växande problem i barns och ungas virtuella verklighet. De sociala plattformarna lockar med nya kontakter och det gäller att vara vaksam. Den här boken skildrar på ett enkelt sätt en vänskap på nätet som visar sig vara allt annat än vänskaplig. 

Lektionen består av 5 korta moment som stegvis beskriver hur du kan jobba med bokens innehåll. Enkelt och strukturerat. Samtliga frågor som eleverna funderar över finns också sammanställda i en pdf som du kan ladda ner till ditt Classroom. Du hittar pdf-filen längst ner i resursen. 


Moment 1 – förutspå bokens handling

Ni ska i ett senare moment lyssna på eller läsa boken Snusk på Snapchat. Innan ni börjar lyssna eller läsa ska ni jobba med att förutspå bokens handling. 

Börja med att visa bilden på bokens framsida så att alla i klassen ser den:

Omslagsbild av boken Snusk på Snapchat

Förutspå bokens handling genom följande frågor:

  • Vad ser du?
  • Hur ser du det?
  • Förutspå vad boken kommer handla om – varför tror du det?
  • Vilka är personerna? 
  • Var är dem?
  • Ser ni fler ledtrådar i bilden?
  • Vad ger titeln för ledtrådar? Vad betyder Snusk? Vad är Snapchat? Hur många använder Snapchat? Hur använder ni Snapchat?

Moment 2 – läs eller lyssna

När ni har förutspått bokens handling är det dags att läsa eller lyssna på den (ca 20 min).

 

Logga in på Skolbibliotek Malmö

För att kunna låna och läsa e-medier på Skolbibliotek Malmö måste du logga in.

Här hittar du instruktioner till hur du loggar in.


Moment 3 – diskutera boken

När ni både har förutspått och lyssnat på boken är det dags att diskutera den. Tänk på att dessa frågor kan vara känsliga att diskutera i mindre grupper.

Fundera på hur dina elever och du bäst kan arbeta vidare med följande frågor:

  • Vad skulle du ha gjort för att hjälpa Love?
  • Vad hade du gjort om samma sak hände dig?

I lärarmaterialet från förlaget finns diskussionsfrågor och övningar som du kan använda i efterarbetet med boken. Du hittar lärarmaterialet här


Moment 4 – se film

Se filmen Jobbigt Nakenbilden (22 min).

 

Diskutera i mindre grupper:

  • Vad tycker du att det betyder när någon säger “Du är inte som andra”? Är det något bra eller dåligt?  
  • Att tjejen i filmen är förtjust i killen till en början kan ju också göra det svårare att inte gå med på det första fotot som hon skickar. Och när han skriver till henne att “Du är jättefin”, känner hon ju sig såklart uppskattad. När i filmen tycker du att det började gå snett? Motivera varför du tycker så?
  • Vad hade hon kunnat göra annorlunda?

Utifrån den lästa boken Snusk på Snapchat och filmen Jobbigt Nakenbilder. Gör ett VENN-diagram i mindre grupper och fundera över likheter och skillnader. Börja med att sammanfatta gruppernas tankar i helklass på tavlan.

 

Venndiagram

Venndiagram hjälper dig att på ett strukturerat sätt jämföra olika begrepp och ämnen och hitta både det som är gemensamt och specifikt.

 

Utifrån det ni läst och sett reflektera över följande:

  • Hur tänker du kring vem det är som blir utsatt? Kan vem som helst bli det? Motivera!
  • Hur tänker du kring vem det är som utsätter andra? Kan vem som helst göra det? Motivera!
  • Föräldrarna är rätt osynliga i båda historierna som ni tagit del av. Vad tycker du att föräldrar borde veta om ditt liv på nätet? 
  • Känner du att du skulle kunna prata med dina föräldrar om det hände dig något som inte känns ok på nätet?

 

Bonusmaterial


Moment 5 – runda av

 Nu är det dags att runda av arbetet. Gör så här:

  • Vad tar du med dig i fortsättningen när du möter människor du känner och inte känner på nätet?

Var och en skriver en sak. Läraren samlar in lapparna och sammanställer den till en lista att sätta upp i klassrummet.

 


Samlade reflektionsfrågor

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen