Syftet med denna lektion är att göra eleverna medvetna om olika identiteter på Internet och hur dessa kan försöka luras på olika sätt.
Moment 1 – digitala identiteter
Börja med att låta eleverna jobba med materialet ”Granska digitala identiteter: vem är vem på Internet?”.
Utfrån bilden i materialet. Låt eleverna först fundera enskilt över bilden.
Vad ser du? Vad tänker du om bilden?
Låt därefter eleverna i par reflektera över följande frågor:
- Beskriv vad du ser på bilden. Vad handlar den om?
- Vem eller vilka har skrivit det som står på skärmen?
- Vem eller vad symboliserar katten?
- I förgrunden, framför skärmen, står en person, vem symboliserar det?
- Hur tror du att personen känner sig?
- Vilka råd skulle du vilja ge personen på bilden?Låt därefter varje par besvara en fråga i helklass. Samla allas synpunkter på tavlan.
Moment 2 – se film
När eleverna har funderat över digitala identiteter och grooming är det dags att titta på film. Filmen ”Jag tror jag är lite kär i dig” (2.27 min) är producerad av Aktiv skola.
Moment 3 – diskutera
Låt eleverna bearbeta filmen genom att diskutera den. Förslagsvis börjar eleverna att diskutera i mindre grupper för att sen sammanfatta sina diskussioner i helklass.
Diskussionsunderlag
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.