Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

78 träffar

Samtycke, för gymnasie-och vuxen särskola, grundsärskola och förskola

Den här resursen vänder sig till dig som undervisar om sexualitet, samtycke och relationer i den anpassade skolan och innehåller förslag på lektionsupplägg kring samtycke med en förklarande film samt bild och symbolstöd.

Var kommer min mat ifrån?

7.   A) Skriv ut varsin världskarta till eleverna i A3-format. En karta skrivs också ut till att sätta upp i klassrummet. Världskartan finns att hämta i flera varianter. B) Utifrån det eleverna skrivi...

Var använder vi vattnet i skolan?

1. Var använder vi vatten i skolan? A) Arbetet inleds med att eleverna ska fundera över var vatten används i skolan. Detta kan ske i par eller mindre grupp. Varje grupp skriver ner sina tankar. Låt va...

Var kommer vattnet i skolan från?

2. Var kommer vattnet i skolan från?  A) Förbered dig som lärare. Läs dokumentet om Vårt dricksvatten. B) För de elever som inte har vattnets kretslopp aktuellt kan en repetition göras. Repetera genom...

Vart tar vattnet vägen?

3. Vart tar vattnet vägen? A) Har ni inte bokat ett studiebesök på Klagshamnsverket måste detta göras. Boka via VA SYD:s hemsida. B) Förbered er inför besöket i Klagshamn. Arbeta med övningen Reningsv...

Pedagogiska pauser (small)

Här hittar du Brain Breaks som har ett pedagogiskt innehåll. De passar bra i undervisningen när du vill dela in klassen i grupper eller par, rösta eller jobba vid stationer. De är inte pulshöjande ell...

Vad ska vi lära?

1.  A) Boka besök hos SYSAV via deras hemsida. Besöket kommer att ske i slutet av arbetsområdet. B) Inled arbetet genom att diskutera kunskapskravet för arbetsområdet tillsammans med eleverna och vad...

Hållbar utveckling – Vad är det?

2.  A) Läs faktatexten Hållbar utveckling – Vad är det och vad kan jag göra? B) I övningen Globala målen – sorteringsuppgift får eleverna tillfälle att fylla begreppet hållbar utveckling med inn...

Konsumtion – för att vi vill eller för att vi måste?

3.   A) Påbörja en begreppslista. Listan kan skrivas ner och fyllas på efterhand eller göras digitalt. Listan är relevant för elevernas förförståelse inför kommande film om konsumtion. För in följande...

Transporter – Hur kommer produkten hit?

4.   A) Lägg till begrepp i er begreppslista. Begrepp som är viktiga i nästa avsnitt är: transport transportera B) Se filmen Välkommen till staden, avsnittet ”Om varutransporter”. Den finns att se v...