Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

475 träffar

Namnlek

Deltagare: Alla Alla går runt och minglar i klassrummet. När eleven möter en annan elev ska de skaka hand och presentera sig med förnamn. Då byter eleverna namn med varandra. Exempelvis får Elsa heta...

Bilda nya par

Deltagare: Alla För att bilda nya par vid arbete eller dylikt och samtidigt passa på att röra sig kan man göra så här: Låt alla vandra runt i klassrummet tills läraren säger “stopp”. Eleverna stannar...

Moment 3: Dags att ställa frågor till en forskare!

FÖRBEREDELSER FÖR LÄRAREN Gå igenom webbsidan först. Kontrollera var eleverna ska ställa sina frågor någonstans (du klickar på listan med ”Fråga om …”). Eleverna delas in i grupper...

Rösta genom att stå

Deltagare: Alla Eleverna ställer sig, ungefär lika många, i varje hörn av klassrummet. För enkelhetens skull kan man ha lappar som namnger hörnen A-D. Därefter ställer pedagogen en fråga och berättar...

Stationer

Deltagare: Alla När klassen ska arbeta med frågor eller uppgifter från ett papper kan pedagogen i förväg sätta upp de olika frågorna/uppgifterna på väggarna i klassrummet vilket bildar olika stationer...

Välj ut ett antal ur en grupp

Deltagare: Alla När pedagogen vill välja ut elever slumpvis fungerar det automatiskt som en Brain Break genom följande övning: A ) Alla ställer sig upp. Därefter kommer pedagogen med påståenden i stil...

Svara på flervalsfrågor

Deltagare: Alla När pedagogen vill att eleverna ska svara på frågor eller ta ställning fungerar det automatiskt som en Brain Break genom att eleverna svarar med kroppen. Pedagogen ställer en fråga och...

Squatslap

Deltagare: Parvis Eleverna står i par mitt emot varandra. Nu ska de korsvis klappa varandras händer, först högt och sen lågt. Så här går det till. Börja med att slå på varandras högra handflata högt u...

Fånga vaden

Deltagare: Parvis Eleverna står mitt emot varandra och på pedagogens signal ska de försöka fånga varandras vader. Man fångar någon annans vad genom att klappa till den. Varje “vadklapp” ger ett poäng...

Vems tid – vilken strid?

Ett moment i vilket du som lärare går igenom syftet med arbetsområdet och förankrar arbetet hos eleverna. I princip handlar det om svaret på frågan ”varför ska vi lära oss det här?” och om...