Gå direkt till innehållet

I den här övningen tränar eleverna både på att lyssna på en beskrivningen, omsätta beskrivningen genom leta upp det som är beskrivet och berätta vad de hittat som passar in på beskrivningen. I leken Burr upprepas också orden så att de befästs.


Tips! Läs om hur ni kan använda Pedagogiska kartor för att finna bra platser att arbeta på.

 

Gör så här!

Material som behövs:

  • Vit duk

Övning:

  • Lägg ut den vita duken och samlas kring den.
  • Ge en eller ett par elever i taget att hämta något i naturen efter beskrivning, till exempel något som är långt, något kort, något tungt, något lätt, något hårt, något mjukt, något konstigt, något vackert…
  • Lägg upp sakerna efterhand som de är hämtade och låt eleverna berätta vad de hittat.
  • Lek Burr med föremålen. En elev vänder sig om och blundar. De andra väljer ut ett föremål som är ”burr”. Eleven som inte tittat får peka på föremålen ett och ett i taget. När barnet pekar på det som inte är burr säger ni alla i kör ”lövet går bra”, ”stenen går bra”, när hen pekar på det som är burr skriker alla ”burr” och någon annan får vända sig om och blunda.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.