TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
- Bekämpa näthatet
- Taggad på Insta
Det här området ger eleverna ökade förutsättningar för att förstå sin del i att skapa trygghet på nätet och i verkligheten genom samarbete. Nedan hittar du lektionsplaneringen som består av olika moment.
I extramaterialet längst ner på sidan hittar du fler lektionstips och flera boktips tillsammans med både lärar- och elevmaterial. Håll till godo!
Kan kopplas till centralt innehåll inom:
- svenska
- religion
- samhällskunskap
- biologi
LEKTIONSPLANERING: BEKÄMPA NÄTHATET
MOMENT 1 (introduktion)
Berätta (skriv på tavlan) om de olika momenten:
- Filmvisning ”Lös problemet: Bekämpa näthatet”.
- Jobba med ett uppdrag från statens medieråd i grupper.
- Presentera lösningar på uppdraget.
MOMENT 2
Börja med att se filmen Lös problemet: Bekämpa näthatet (28:24 min.)
Efter filmen ska eleverna prata med sin axelkompis och besvara frågorna:
- Vad tyckte du om filmen? Motivera ditt svar.
- Säg en sak som du tar med dig efter att ha sett filmen.
Avsluta momentet med att lyfta fram några elevers tankar och sammanfatta dem på tavlan. Berätta att eleverna snart ska få ett klipp med ett uppdrag till dem!
MOMENT 3
Se klippet med Ida Lithell från Statens medieråd. Ida ger klassen ett uppdrag att fundera över: Vad kan du och din klass göra för att skapa trygghet och vänlighet?
Därefter delar du in klassen i mindre grupper och arbetar enligt följande steg:
A. Brainstorma – vilka lösningar skulle vi kunna se? Här är det viktigt att låta alla komma till tals. Det finns inga bra eller dåliga idéer, det finns bara olika idéer. Alla idéer är lika mycket värda.
B. Ta reda på mer. Vem skulle kunna besvara era frågor om hur det ser ut på skolan just nu? Kurator? Skolsköterska? Andra elever? Lärare? Rektor? Fördela olika grupper till olika informanter och låt eleverna förbereda frågor som de kan ställa till informanterna innan de söker svar på sina frågor.
Undersök vad elever och lärare tycker om den sociala miljön på skolan. Vad skulle kunna bli bättre?
A. Varje grupp får redovisa sina resultat inför klassen. Utifrån allas bästa idéer och lösningar – vilken lösning kan vi genomföra?
B. Välj att stanna där, eller välj att genomföra lösningen. Hur ska vi kunna genomföra det? Vad behöver vi göra? Hur och när kan vi följa upp hur det går?
MOMENT 4 (avslutande del)
Sammanfatta tillsammans vad ni har arbetat med under lektionen. Avsluta med att t ex fånga in elevernas tankar, lärdomar och frågor genom exit-tickets för eventuellt fortsatt arbete.
EXTRAMATERIAL
FLER LEKTIONSTIPS
Känsliga uppgifter och integritet (Internetstiftelsen)
Reflektera kring digitala identiteter (Internetstiftelsen)
Prata om nätet och det som händer där (Internetstiftelsen)
LÄS MER
Motverka nätmobbning (Internetstiftelsen)
BOKTIPS
Alla böckerna finns som e-böcker eller ljudböcker på Skolbibliotek Malmö (skolbibliotek.malmo.se)
(ÅK 4-6)
Brott på nätet av Christina Wahldén
Elevmaterial till Brott på nätet
Lärarmaterial till Brott på nätet
(Åk 7-9)
Gilla Hata horan av Johanna Nilsson
Lärarmaterial till Gilla Hata horan
Den tusende följaren av Jenny Milewski
Den tusende följaren som E-bok
Dickpics av Marie Duedahl
En stark nolla av Sara Lövestam
Han kallar sig Esmeralda av Ritta Jacobssson
Han kallar sig Esmeralda som E-bok
Lärarhandledning till Han kallar sig Esmeralda
Ni vann aldrig: Så tog jag mig levande genom högstadiet av Pernilla Karlsson och Lisa Misslisibell Jonsson
Ni vann aldrig: Så tog jag mig levande genom högstadiet som Ljudbok
Näthat blues av Agnes Hammer
#seriöstdeträckernu av Marie-Chantal Long
#seriöstdeträckernu som E-bok
Villig av Christina Wahldén
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.