Gå direkt till innehållet

TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:

  1. Bekämpa näthatet
  2. Taggad på Insta

Det här området ger eleverna ökade förutsättningar för att förstå sin del i att skapa trygghet på nätet och i verkligheten genom samarbete. Nedan hittar du lektionsplaneringen som består av olika moment.

I extramaterialet längst ner på sidan hittar du fler lektionstips och flera boktips tillsammans med både lärar- och elevmaterial. Håll till godo!

(Tillbaka till startsidan)

 

Kan kopplas till centralt innehåll inom:

  • svenska
  • religion
  • samhällskunskap
  • biologi

LEKTIONSPLANERING: BEKÄMPA NÄTHATET

 

MOMENT 1 (introduktion)

Berätta (skriv på tavlan) om de olika  momenten:

  • Filmvisning ”Lös problemet: Bekämpa näthatet”.
  • Jobba med ett uppdrag från statens medieråd i grupper.
  • Presentera lösningar på uppdraget.

 


MOMENT 2

Börja med att se filmen Lös problemet: Bekämpa näthatet (28:24 min.)

Efter filmen ska eleverna prata med sin axelkompis och besvara frågorna:

  • Vad tyckte du om filmen? Motivera ditt svar.
  • Säg en sak som du tar med dig efter att ha sett filmen.

Avsluta momentet med att lyfta fram några elevers tankar och sammanfatta dem på tavlan. Berätta att eleverna snart ska få ett klipp med ett uppdrag till dem!

 


MOMENT 3 

Se klippet med Ida Lithell från Statens medieråd. Ida ger klassen ett uppdrag att fundera över: Vad kan du och din klass göra för att skapa trygghet och vänlighet?

 

Därefter delar du in klassen i mindre grupper och arbetar enligt följande steg:

A. Brainstorma – vilka lösningar skulle vi kunna se? Här är det viktigt att låta alla komma till tals. Det finns inga bra eller dåliga idéer, det finns bara olika idéer. Alla idéer är lika mycket värda.

B. Ta reda på mer. Vem skulle kunna besvara era frågor om hur det ser ut på skolan just nu? Kurator? Skolsköterska? Andra elever? Lärare? Rektor? Fördela olika grupper till olika informanter och låt eleverna förbereda frågor som de kan ställa till informanterna innan de söker svar på sina frågor.

Undersök vad elever och lärare tycker om den sociala miljön på skolan. Vad skulle kunna bli bättre? 

A. Varje grupp får redovisa sina resultat inför klassen. Utifrån allas bästa idéer och lösningar – vilken lösning kan vi genomföra?

B. Välj att stanna där, eller välj att genomföra lösningen. Hur ska vi kunna genomföra det? Vad behöver vi göra? Hur och när kan vi följa upp hur det går? 

 


MOMENT 4 (avslutande del)

Sammanfatta tillsammans vad ni har arbetat med under lektionen.  Avsluta med att t ex fånga in elevernas tankar, lärdomar och frågor genom exit-tickets för eventuellt fortsatt arbete.

 


 

EXTRAMATERIAL

 

FLER LEKTIONSTIPS

Känsliga uppgifter och integritet (Internetstiftelsen) 

Reflektera kring digitala identiteter (Internetstiftelsen) 

Prata om nätet och det som händer där (Internetstiftelsen) 

 

LÄS MER
Motverka nätmobbning (Internetstiftelsen) 

 

BOKTIPS
Alla böckerna finns som e-böcker eller ljudböcker på Skolbibliotek Malmö (skolbibliotek.malmo.se)

 

(ÅK 4-6)
Brott på nätet av Christina Wahldén

Brott på nätet som E-bok

Elevmaterial till Brott på nätet 

Lärarmaterial till Brott på nätet 

 

(Åk 7-9)
Gilla Hata horan av Johanna Nilsson

Gilla Hata horan som E-bok

Gilla Hata horan som Ljudbok

Lärarmaterial till Gilla Hata horan 

 

Den tusende följaren av Jenny Milewski

Den tusende följaren som E-bok

 

Dickpics av Marie Duedahl

Dickpics som E-bok

Dickpics som Ljudbok

Elevmaterial till Dickpics 

Lärarmaterial till Dickpics 


En stark nolla av Sara Lövestam

En stark nolla av som E-bok

 

Han kallar sig Esmeralda av Ritta Jacobssson

Han kallar sig Esmeralda som E-bok

Lärarhandledning till Han kallar sig Esmeralda 

 

Ni vann aldrig: Så tog jag mig levande genom högstadiet av Pernilla Karlsson och Lisa Misslisibell Jonsson

Ni vann aldrig: Så tog jag mig levande genom högstadiet som Ljudbok  

 

Näthat blues av Agnes Hammer

Näthat blues som E-bok

 

#seriöstdeträckernu av Marie-Chantal Long

#seriöstdeträckernu som E-bok


Villig av Christina Wahldén

Villig av som E-bok 

Lärarhandledning till Villig 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.