Gå direkt till innehållet

TEMAT ”RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER ” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:

  1. Klassens regler på nätet
  2. Rätt eller fel på nätet

I det här området lär sig eleverna om vilka rättigheter, friheter och skyldigheter de har när de är på nätet.

I extramaterialet längst ner på sidan hittar du fler lektionstips och fyra fina affischer.

(Tillbaka till startsidan)

 

Kan kopplas till centralt innehåll inom:

  • svenska
  • religion
  • samhällskunskap
  • biologi

LEKTIONSPLANERING: RÄTT ELLER FEL PÅ NÄTET

 

MOMENT 1 (introduktion)

Berätta (skriv på tavlan) om de olika  momenten:

  • Individuell övning om vad du får/inte får göra på nätet.
  • Gruppdiskussion om vad man får/inte får göra på nätet utifrån frågor på en affisch.
  • Upprepa den individuella övningen – vad har du lärt dig?

Stäm sen av elevernas förkunskaper genom att de skriver på varsin post it-lapp:

  • Skriv två saker du får göra på nätet och två saker du inte får göra.

Samla därefter in post it-lapparna. Nu kan du snabbt skaffa dig en överblick av hur eleverna tänker. Spara lapparna till moment 3. 

 


MOMENT 2

Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem diskutera följande frågor:

  • Får man vara taskigare på nätet än i verkligheten?
  • Får min kompis ha ett hakkors som profilbild?
  • Någon skriver meddelanden till mig hela tiden, trots att jag sagt stopp. Är det okej?
  • Får någon hota mig med stryk på nätet?
  • Får jag spara nakenbilder i min telefon?
  • Får vem som helst fotografera mig när jag sitter på bussen?
  • Någon skriver hotfulla meddelandena till mig hela tiden, får hen göra det?
  • Får någon skriva ”idiotjävel” på min Facebookvägg?

Därefter har ni en diskussion i helklass. Ta hjälp av följande affisch:

 


MOMENT 3 (avslutande del)

Nu ska eleverna upprepa moment 2. De skriver på varsin ny post it-lapp (gärna i en annan färg):

  • Skriv två saker du får göra på nätet och två saker du inte får göra.

Sätt alla post it-lapparna i två spalter på tavlan. I den ena spalten sätter du elevernas första lappar från moment 1. I den andra spalten sätter du upp de senaste lapparna. 

Därefter ska eleverna gå fram till tavlan och titta. 

Diskutera i helklass:

  • Vilka likheter och skillnader är det mellan de två spalterna?
  • Vad har ni lärt er under lektionen?

 


EXTRAMATERIAL

 

FLER LEKTIONSTIPS

Vilka regler finns på Internet? (Internetstiftelsen)

 

AFFISCHER

4 tips för ett snällare Internet 

Får någon skriva taskiga saker om mig på Internet?

Är nätet ett laglöst land? 

 

 

 

 

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.