Gå direkt till innehållet

TEMAT ”RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER ” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:

  1. Klassens regler på nätet
  2. Rätt eller fel på nätet

I det här området lär sig eleverna om vilka rättigheter, friheter och skyldigheter de har när de är på nätet.

I extramaterialet längst ner på sidan hittar du fler lektionstips och fyra fina affischer.

(Tillbaka till startsidan.)

 

Kan kopplas till centralt innehåll inom:

  • svenska
  • religion
  • samhällskunskap
  • biologi

Lektionsplanering: Rätt eller fel på nätet

 

MOMENT 1 (introduktion)

Berätta (skriv på tavlan) om de olika  momenten:

  • Individuell övning om vad du får/inte får göra på nätet.
  • Gruppdiskussion om vad man får/inte får göra på nätet utifrån frågor på en affisch.
  • Upprepa den individuella övningen – vad har du lärt dig?

Stäm sen av elevernas förkunskaper genom att de skriver på varsin post it-lapp:

  • Skriv två saker du får göra på nätet och två saker du inte får göra.

Samla därefter in post it-lapparna. Nu kan du snabbt skaffa dig en överblick av hur eleverna tänker. Spara lapparna till moment 3. 

 


MOMENT 2

Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem diskutera följande frågor:

  • Får man vara taskigare på nätet än i verkligheten?
  • Får min kompis ha ett hakkors som profilbild?
  • Någon skriver meddelanden till mig hela tiden, trots att jag sagt stopp. Är det okej?
  • Får någon hota mig med stryk på nätet?
  • Får jag spara nakenbilder i min telefon?
  • Får vem som helst fotografera mig när jag sitter på bussen?
  • Någon skriver hotfulla meddelandena till mig hela tiden, får hen göra det?
  • Får någon skriva ”idiotjävel” på min Facebookvägg?

Därefter har ni en diskussion i helklass. Ladda ner affisch från Statens medieråd:

 


MOMENT 3 (avslutande del)

Nu ska eleverna upprepa moment 2. De skriver på varsin ny post it-lapp (gärna i en annan färg):

  • Skriv två saker du får göra på nätet och två saker du inte får göra.

Sätt alla post it-lapparna i två spalter på tavlan. I den ena spalten sätter du elevernas första lappar från moment 1. I den andra spalten sätter du upp de senaste lapparna. 

Därefter ska eleverna gå fram till tavlan och titta. 

Diskutera i helklass:

  • Vilka likheter och skillnader är det mellan de två spalterna?
  • Vad har ni lärt er under lektionen?

 


Fler lektionstips

Vilka regler finns på Internet? (Internetstiftelsen)

 

 

 

 

 

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.