TEMAT ”SPRÅKBRUK” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
- Kommentarer om kommentarer
- Prata med emojis
I det här området synliggörs vilka emojis eleverna främst använder när de kommunicerar med varandra digitalt, vilken betydelse de lägger in i dessa symboler samt riskerna med bruket av emojis. Nedan hittar du lektionsplaneringen som består av olika moment.
I extramaterialet längst ner på sidan hittar du fler lektionstips.
Kan kopplas till centralt innehåll inom:
- svenska
- religion
- samhällskunskap
- biologi
- bild
LEKTIONSPLANERING: PRATA MED EMOJIS
MOMENT 1 (introduktion)
Berätta (skriv på tavlan) om de olika lektionsmomenten:
- Gruppövning att välja ut och rita vanliga emojis.
- Nya grupper funderar över hur man använder emojis och hur de kan uppfattas av andra.
- Diskussion i helklass om mest/minst problematiska emojisar.
MOMENT 2
Stäm av av elevernas förkunskaper genom att eleverna får jobba i grupper om fyra med följande:
- Kom överens om vilka 5 emojis som gruppen främst använder.
- Rita de 5 emojisarna på A4-papper, en emoji per papper.
Grupperna redovisar sina resultat inför klassen.
Varje grupp sätter upp sina 5 mest använda emojisarna på tavlan.
För en gemensam diskussion i klassen:
- Finns det någon emoji som alla grupper har bland sina top 5?
- Finns det någon emoji som bara finns i någon/ett par gruppers top 5?
I nästa steg delar du in eleverna i nya grupper om 4-6 personer.
Grupperna diskuterar följande frågor:
- Finns det några emojis du använder när du chattar med några vänner som du inte använder med andra?
- Finns det tillfällen och vissa texter då det inte är ok att använda emojis?
- Har du varit med om att någon har feltolkat en emoji som du har skickat? Vad hände då?
- Ge exempel på emojis som kan ha olika betydelser? Hur vet man hur man ska tolka dem?
- Vad är viktigt att tänka på om man använder emojis när man skriver till andra?
MOMENT 3
Nu är det dags för en diskussion i helklass:
- Grupperna redovisar sina svar på frågorna i moment 2.
- Diskutera därefter de 5 emojisarna som sitter på tavlan:
- Vad betyder de olika emojisarna? Tolkar vi dem likadant?
- Vilken kan vara mest respektive minst problematisk att använda? Varför?
MOMENT 4 (avslutande del)
Sammanfatta tillsammans vad ni har arbetat med under lektionen. Avsluta med att t ex fånga in elevernas tankar, lärdomar och frågor genom exit-tickets för eventuellt fortsatt arbete.
EXTRAMATERIAL
FLER LEKTIONSTIPS
Vårt språk på nätet (Internetstiftelsen)
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.