Gå direkt till innehållet

Life in plastic. It’s fantastic. Förra lektionen skapade vi förståelse för hur lång tid det tar och hur mycket man måste offra för att se ut som en kändis. Om man inte har mängder med tid och pengar, hur kan man då göra för att se ut som sina idoler?

Lektionen hakar på den föregående med att påminna eleverna om hur en ”vanligare” person klarar att följa kändisarnas diet. Sedan går lektionen över till att diskutera hur man kan göra för att se ut så, även om man inte har väldigt mycket tid eller pengar. Lektionen fokuserar mer på hälsa eftersom det är lätt att ta genvägar med exempelvis steroider och plastikoperationer och vi tar även upp frågan om det ens är hälsosamt att se ut som många kändisar.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

I tried to eat like The Rock

I´m a barbie girl, in a barbie world

Till lärare

Påminn eleverna om vad ni pratade om förra lektionen. Läs upp ett par citat från artikel om en man som åt som ”The Rock” i en månad.

A guy who tried to eat like The Rock for a month ”spent a total of $1,262 on food. That’s about $42 per day, including $18 worth of cod.”

”So it costs a lot of money to eat like The Rock, but it also takes time. Every two or three days, Webster (the guy who did the challenge) said, he spent an hour and a half on food prep. Making 30 pounds of food every three days is probably the worst part of the process, he said.”

”Eating each of his seven daily meals takes about 20 minutes — two hours and 20 minutes a day just shoving meat and vegetables into his mouth. “The biggest thing with the eating is the interruption of your day,” Webster said. “Every few hours, you have to stop and eat again.””

”From Feb.1 to March 1, he worked out for about 60 hours, an average of two hours per day. In total, that’s about five hours a day spent prepping food, eating food and working out. I’ve checked with my sources, and I’ve learned that there are only 24 hours in a day, so this was a massive time commitment.”

”The plan is, surprisingly, not for everyone. “You could definitely not go from couch potato to doing this plan,” Webster told me. “You would probably kill yourself. I’ve spent the last couple of years getting into shape.”

Lyft sedan frågan du ställde på förra lektionens exit ticket: Om man inte är en kändis (rik och har tid), vad kan man då göra för att se ut så här?

Se vad eleverna säger, men gissningsvis kommer de nämna några sätt att fuska sig till utseendet, exempelvis via plastikoperationer, steroider eller helt enkelt smink.

Svaret på frågan är enkelt: Ingenting. Om man inte har tid och pengar. Ställ sedan denna fråga till eleverna: Men om man ens hade tid och pengar, hade det varit hälsosamt att se ut så? Hade man mått bra?

Gå sedan vidare till moment 2.

Till elever

Listen to your teacher starting the lesson and take part in any discussion that might occur.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Are they healthy?

I´m a barbie girl, in a barbie world

Till lärare

I detta moment ska eleverna komma fram till svaret på frågan om ens de som har tid och pengar till att se ut som en kändis faktiskt mår bra eller är hälsosamma.

Dela det bifogade kompendiet till eleverna. De måste ha dokumentet digitalt eftersom de ska följa ett par länkar i dokumentet och söka på internet. Be dem jobba ensamt, i par eller i grupp beroende på klassen och vad som passar bäst.

Eleverna ska ta reda på om vissa personer är hälsosamma, utifrån en mycket liten del information, exempelvis procent kroppsfett, hur mycket kalorier de äter eller hur mycket de tränar. Om eleverna har svårt att komma igång kan du be dem ta läsa på om den lilla bit information de får om varje person i kompendiet. Vad innebär det att äta ex 1000 kalorier om dagen eller att bara ha 3% kroppsfett? Om de hittar det så kan de själva dra slutsatser om personen i fråga är hälsosam.

Efter att eleverna har fått ca 20-30 min att hitta information och beslutat om personerna är hälsosamma eller inte, be dem berätta om sina fynd för någon annan, en annan elevgrupp om de har jobbat i grupper, eller i par om de har jobbat i par. Lyft sedan frågan i helklass och välj slumpmässigt ut någon att svara om varje person. Facit hittar du nedan.

Efter att eleverna har lyssnat på varandra och till lärarens facit, fråga klassen om de tror att de personerna (endast en i kompendiet) som var hälsosamma, eller om alla hade varit det, är glada och lyckliga. Det är viktigt att lyfta det mentala perspektivet också, inte bara det fysiska.

Facit till kompendiet:

Helmut Strebl: 3% kroppsfett. INTE hälsosamt. Kroppen behöver minst 2% kroppsfett för att de inre organen inte ska kollapsa. Man behöver också fett för att värma upp kroppen. 1% fett för att värma upp kroppen är mycket lite. Man blir också sjuk oftare pga nedsatt immunförsvar och benen blir skörare. Ingen energi (vilket fett är) gör att man är konstant trött.

Victoria’s secret eller Khloe Kardashian: 1000 kalorier om dagen. INTE hälsosamt. Det varierar hur mycket man behöver per dag men en person som är ca 30år, 80kg tung och 180 cm lång behöver ca 2000kcal om dagen. En kvinna med uppskattade mått och uppskattad träningsmängd som en modell i Victoria’s secret behöver ca 2400 kcal om dagen. Varför det är dåligt är i stort sett samma anledningar som ovan eftersom kroppen har för lite energi för att fungera normalt.

The Mountain (GOT): 11.500 kalorier om dagen. INTE hälsosamt. Hans beräknade åtgång om han tränar tungt två gånger om dagen är kring 5000 kalorier. Även om han skulle träna mer så ligger han förmodligen på ett överskott i kalorier. Det innebär att hans kropp producerar fett. Hos män skapas fett ofta på buken och kring hjärtat, vilket kan leda till hjärtrelaterade sjukdomar. Inte roligt.

Michael Phelps: Tränar fem timmar om dagen. Hälsosamt, men BARA om man är van vid den träningsmängden. Om en otränad person skulle träna så mycket kan kroppen skadas och man mår väldigt dåligt. Citat från om man tränar för mycket: ”Picture your body as an electrical socket that powers all of your daily activities. The activities, no matter how intense, are the appliances you plug into that socket. If you plug in a 64” Plasma TV, sound system, blender, lamp, microwave, electric guitar, and treadmill into the same socket what happens? The system shorts out. Your body isn’t much different.”

 

Till elever

Have a look at the document given to you by your teacher. Try to figure out if the people are healthy or not and what the effects are of doing the things they do.

Help your friends if they need it and participate in the discussion afterwards.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.