3. STÅNDENS SYFTE
A) Läs styckena Ständernas syfte och Vilka var de olika ständerna? sidan 5.
B) Gör en EPA där eleverna diskuterar vad bilden No 24 Prelat, adelsman, borgare 1789 berättar. Som stöd finns bilden i Storbildsunderlag.
- E – enskilt – eleverna funderar över och skriver ner:
– Vad är det vi ser på bilden?
– Vad kan den här bilden som källa berätta om 1700-talets samhälle?
– Det som inte finns på bilden vad kan det vara och vad säger det om det som saknas? - P – par – eleverna sätter sig i par och diskuterar sina tankar kring de två frågeställningarna.
- A – alla – i helklass berättar varje par vad de har kommit fram till.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Filer och länkar till ”Ståndens syfte”
Ståndens syfteTill lärare
Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.
Tillhörande filer
Laddar...
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Vad följer med till Classroom?
Text till elever, filer och länkar.