Gå direkt till innehållet

A) För att få en uppfattning av elevernas kunskaper kring den historiska referensramen inleds arbetet med övningen Tidslinje med rep.

En variant av övningen är att varje elev får en uppsättning tidskort och sedan arbeta utifrån EPA (Enskilt, Par och Alla).

  • E-Var och en av eleverna ska fundera på i vilken ordning tidsperioderna kommer.
  • P– Eleverna delas därefter in i par där de får berätta och argumentera för vilken ordning som hen har på tidsperioderna. Tillsammans ska de enas om en ordning.
  • A  -Gå gemensamt igenom de tidsperioder som eleverna har placerat ut.

Genom att under arbetets gång placera in händelser och berättelser på tidslinjen underlättas arbetet i slutet av temat när repetition av tidsperioden ska göras.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Tidslinje”

TIDSLINJE

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Till elever

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.