1. FÖRBEREDELSE OCH TIDSLINJE
- Inför starten av arbetsområdet skriver pedagogen ut var sitt texthäfte och var sitt
arbetshäfte till eleverna. - Under lektion 7 finns det inplanerat ett besök i S:t Petri kyrka. Kontakta S:tPetri kyrka för en visning. Telefon: 040 – 27 90 43 eller e-post: petri.malmo@svenskakyrkan.se.
Kontaktuppgifterna går till expeditionen som vidarebefordrar till församlingspedagoger. Berätta att det är det här lektionsmaterialet som ni använder.
A) För att ta reda på vilka kunskaper eleverna har kring den historiska referensramen inleds arbetet med övningen Tidslinje med rep.
En variant av övningen är att varje elev får en uppsättning tidskort och sedan arbeta utifrån EPA (Enskilt, Par och Alla).
- E – Var och en av eleverna ska fundera på i vilken ordning tidsperioderna kommer.
- P – Eleverna delas sedan in i par där de får berätta och argumentera för vilken ordning som hen har på tidsperioderna. Tillsammans ska de enas om en ordning.
- A – Gå därefter gemensamt igenom de tidsperioder som eleverna har placerat ut på sina tidslinjer.
B) Om man vill använda visuellt stöd under arbetets gång är det en god idé att sätta upp en tidslinje i klassrummet.

Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Filer och länkar till ”Förberedelse och tidslinje”
Förberedelse och tidslinjeTill lärare
Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.