Gå direkt till innehållet

Lär ut språk med hjälp av modern musik! Dina eleverna lär sig mer om kulturen i målspråket samtidigt som de tränar hörförståelse. 

Det långsamma, välartikulerade nybörjarspråket eleverna oftast möter på språkvalslektionerna stämmer inte överrens med hur förstaspråksanvändarna talar det. När målspråket används flytande sker det bl.a. i en annan hastigt, med idiomatiskt uttal, målande beskrivningar, svårförståeliga uttryck, lekfullt ordval, förkortningar, slang och med dialektala förändringar. Så vad sker när vi utmanar våra nybörjarelever att ta sig an en låt som är populär just nu?

Detta arbetsområde är skapad delvis för väcka elevernas nyfikenhet kring de musikaliska influenser som pågår just nu i länder där målspråket talas. Detta med en självklart hopp om att de hittar musik de uppskattar och kan lyssna på, djupdyker i artistens texter och kan t.ex börja följa hen på sociala medier och på så sätt få målspråket att bli en naturlig del av deras vardag. Arbetsområdet är dock främst skapad för att eleverna ska ta till sig målspråkets kultur och för att på ett mindre dystert sätt prata med barnen om kolonialismen och imperialismen runt om i världen och visa den rika mångfalden av länder och kulturer där målspråket talas. Under arbetsområdet får eleverna möjlighet att träna på hörförståelse, läsförståelse och både muntligt och skriftlig framställning.

Med hjälp av musiktjänster och hitlistor på nätet kommer eleverna att enskilt få välja ut en låt som de uppskattar och presentera låten muntligt för klassen genom att låta klassen lyssna på den och sedan motivera varför hen uppskattar den. Klassen kan sedan ha en omröstning där de röstar fram den mest omtyckta låten som blir “klassens låt”. Denna låt kommer sedan att studeras gemensamt. De ska få lyssna på den flera gånger och tillsammans försöka förstå vad som sjungs och sedan kommer de få läsa låttexten. Vill eleverna ha en gemensam utmaning till kan hela klassen försöka att lära sig sången och t.ex framföra den på en skolavslutning eller skapa en egen musikvideo.

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Har ni hört denna låt förut?

Förberedelser: Klassrummet ni använder under arbetsområdet bör ha projiceringsmöjligheter och arbetet förenklas av att alla elever har tillgång till egna datorer, surfplattor eller smartphones. Under...

Risktagning och musiksnack

Under denna lektion ska elevernas introduceras i lite forskningsresultat. De ska själva få reflektera kring vad som gör en framgångsrik språkinlärare och jämföra sina förslag med vad några forskare ko...

Eleverna är sju steg från att förstå allt som sägs! Eller …

För att eleverna ska ta till sig texten i en låt skall ni ska under denna lektion arbeta med en modell för hörförståelse i sju steg som föreslagits av forskaren Larry Vandergrift och som presenteras n...

Min är mitt och ditt är mitt också!

Denna lektion är en lektion i SO där ni kommer att prata om varför man pratar målspråket i olika länder. Ni kommer att prata om kolonialismen och imperialismen och dess konsekvenser och snabbt prata o...

Mångfald är rikedom!

Under denna lektion sker detektivarbetet. Med hjälp av listan med länder där man pratar målspråket ska eleverna nu försöka hitta topplistor på nätet för att hitta namn på aktuella artister och en låt...

Jorden runt på en lektion

Under lektionen ska ni repetera musikbegrepp, ha ett geografiskt inslag där ni ser vilka länder som är musikaliskt representerade och ge eleverna en chans att sätta igång med att formulera sin present...

Övning ger färdighet

Nu får eleverna chansen att träna inför deras muntliga presentationen. De ska högläsa för varandra, ge kamratrespons och högläsa för dig så att du kan hjälpa dem med deras uttal. De kan även spela in...

Muntlig presentation

Eleverna ska nu hålla i sina presentationer. Den efterlängtade musikaliska resan börjar nu! Vilka nya artister kommer ni upptäcka och finns de att följa på sociala medier? Snart får era frågor svar!...

Lyssna, läs och förstå tillsammans

Klassen ska ännu en gång använda sig av modellen för hörförståelse i sju steg som de redan använt en gång tidigare (lektion 3, moment 1) för att förstå låten som de röstar fram som klassens mest uppsk...

Dags för eleverna att visa sina nya kunskaper

Under denna lektion ska eleverna lära sig att sjunga låten. Ni tränar uttal och tränar ihop.  Beroende på elevernas inställning kan ni välja att sjunga för er själva, ha en publik och uppträda på t.ex...

Utvärdering av arbetsområdet

Dags att utvärdera arbetsområdet! Ta fram eventuella formulär för utvärdering som ni brukar använda på skolan. Använd er gärna av ett utvärderingsdokument. Det finns bifogat i momentet.