Gå direkt till innehållet

Nu har eleverna förhoppningsvis ett lösningsförslag som de bedömer kommer skapa en klar förbättring för målgruppen. I det här steget får eleverna träna sig på att presentera sin lösning.

Er idé eller lösning kommer förhoppningsvis innebära många fördelar och vinster jämfört med tidigare tillvägagångssätt, men det kan ju också innebära förändringar för många människor. Tänk igenom hur ni ska kommunicera detta till de olika målgrupperna som påverkas, på ett bra sätt. I er kommunikation är det bra att även här berätta om varför förändringen görs.


Lektionen finner du under ”Moment – under lektion 6

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Under lektion 6

6. FÖRVERKLIGA – Från vision till verklighet

Till lärare

I korthet:

  • Träna på att presentera er lösning.

 

Reflektionsfrågor

  • På vilka sätt kan vi kommunicera lösningen på ett engagerande sätt?

 

Länkar

UR – Kroppsspråk och muntlig framställning
Mediatyp: Film
Tid: 3 min 5 sek
Målgrupp: Grundskola 1-9, gymnasie

Hur kan du använda kroppsspråket när du ska hålla tal? Här kan du lära dig hur du skapar ett gott första intryck, hur du kan stå och röra dig och hur du kan skapa tillit och intresse för det du talar om.

Gå till UR – Kroppsspråk och muntlig framställning

 

UR -Strategier när du ska hålla föredrag
Mediatyp: Film
Tid: 2 min 42 sek
Målgrupp: Grundskola 7-9, gymnasie

Här får du tips på strategier för att hålla tal. Vi följer Beka när han går igenom processen. Det börjar med att han kommer på ett ämne och samlar in fakta om ämnet. Därefter strukturerar han materialet och övar på föredraget framför en spegel.

Gå till UR – Strategier när du ska hålla föredrag

LTU Business AB – Lär dig pitcha din idé (NABC-modellen)
Mediatyp: Film
Tid: 3 min 55 sek
Målgrupp: Grundskola 7-9, gymnasie

NABC-modellen fungerar som ett stöd för att definiera din idé och förbereda en kärnfull pitch genom att den utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder.
NABC står för Need, Approach, Benefits och Competition.

 

 

Metodmallar

InnoCarnival – Hisspitch med NABC-modellen
Tid: 30-60 min
Målgrupp: Grundskola åk 1-9, gymnasie

Träna på att kommunicera och presentera er innovation. En pitch är en kort sammanfattning där du väcker intresse för vem du är och det du försöker övertyga om.

Gå till InnoCarnival – Hisspitch

 

 

Till elever

 

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.