Vi människor är i grunden kreativa och har genom hela historien funnit nya sätt att tänka och handla. Vår kreativitet är en fantastisk tillgång nu när de globala utmaningarna blir alltmer påtagliga och vi står inför ett växande behov av nya idéer för en hållbar och rättvis värld.
I det här arbetsområdet ska eleverna utveckla sin kunskap om de globala målen och utveckla lösningar på regionala eller globala utmaningar.
Arbetsområdet syftar till att träna elevernas kreativitet genom att delta i kreativa processer och prova på att driva egna innovationsprojekt. De tränar också sin förmåga att kommunicera, att arbeta kollaborativt, tänka kritiskt och att arbeta kreativt.
Arbetsområdet består av 6 lektioner med reflektionsfrågor som hjälper eleverna vidare i innovationsprocessen. Lektionerna beskriver steg för steg hur elever kan utveckla innovationer med koppling till de globala målen och Agenda 2030.
_________________________________________________________________________
Malmö stad och Agenda 2030
Malmö stad vässar hela tiden förmågan att omsätta Agenda 2030 i det lokala utvecklingsarbetet. Arbetet för hållbar utveckling och de globala målen är en ledstjärna för alla verksamheter.
Sedan Agenda 2030 antogs i FN:s generalförsamling 2015 har en rad politiska beslut i Malmö stad stärkt stadens ambitioner i det övergripande hållbarhetsarbetet. Att bidra till en hållbar utveckling är en gemensam angelägenhet för oss alla och vi behöver samverka för att uppnå verkliga resultat.
Genom hela utbildningssystemet, från förskola till och med högskola, framhålls kreativitet och entreprenörskap som nyckelkompetenser. Samtidigt betonas hållbar utveckling som ett övergripande perspektiv i all utbildning.
Under Pedagogisk Planering finns en bifogad lärarhandledning i PDF
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.