Gå direkt till innehållet

Dags att lära känna favoritdjuret – bananflugan

Lektionsmål:
– Eleven tränar att genomföra en undersökning utifrån given planering och tränar sig i att formulera en del av en planering som det går att arbeta systematiskt utifrån.

Lektionsinnehållet fördelas på att läsa och lyssna på information om bananflugan och att genomföra ett experiment.
Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Under denna lektion, första momentet, ges möjligheter att samtala, läsa och skriva så att varje elev får utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Moment 1: Läs om bananflugan

Lektion 2: Forskarnas favoritdjur!

Till lärare

FÖRBEREDELSE FÖR LÄRAREN

Gruppera eleverna, tre och tre, innan momentet börjar.

Tips 1 till gruppindelningen: Gruppindelning kan ske m h a https://webtools.itgonline.se/
Klicka på fältet Groupie SKAPA GRUPPER. Du kopierar en klasslista som du klistrar in eller så skriver du in varje namn för sig. Genom att visa länken på storskärm i klassrummet kan det skapa lite spänning om den aldrig har använts förut. Viktigt att poängtera är att eleverna ej gör några miner eller ljud (som indikerar missnöje) då grupperna presenteras!

Tips 2 till gruppindelning: Se bild. Ge varje elev ett ”nummer”.  Samla samma nummer i en grupp ex alla 3:or blir grupp 3. Här kan du som lärare smidigt styra elevgrupperingen. Testa nya varianter varje gång. Det medför att alla kommer att tränas att arbeta med alla.

Till elever

  1. Klicka på länken.
  2. Läs om bananflugan.
  3. Lyssna på bananflugans olika ljud.
  4. Titta på bilderna.
  5. Sätt dig tillsammans med två medarbetare (som läraren har berättat) och beskriv för varandra vad ni har lärt er.
  6. Ställ frågor till varandra om det är något du undrar över/vill ha förklarat ytterligare.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Tillhörande länkar

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Moment 2: ”Bananflugejakt” – med rätt att INTE döda!

Lektion 2: Forskarnas favoritdjur!

Till lärare

FÖRBEREDELSER FÖR LÄRAREN

Du behöver övermogna frukter som får ligga i en burk utan lock i en orörd hörna i klassrummet. Då det börjar flyga omkring flugor är det dags att samla några. Låt eleverna gå på ”flugjakt” (utan att döda) med hjälp av burkar och plastpåsar. Samla flugorna i några burkar.

Ett tips kan vara att lägga en  bomullstuss  indränkt med vinäger i en glasburk. Sätt på locket då flugor finns i burken.

Flugfälla kan också tillverkas (se ex på http://www.thinkingfountain.org//t/2literbottle/2literbottle.html) eller beställas. Om beställning sker kan olika genetiska varianter väljas.

 

 

 

Till elever

  1. Titta på filmen i länken nedan i 38 sekunder för att ta reda på var du kan hitta bananflugor.
  2. Om det är svårt att hitta, ta en banan och låt den ligga länge på en plats (där det inte är kallt eller drag). Det kan ta upp till 14 dagar innan de börjar att flyga runt i rummet.
  3. Försök fånga flugor i klassrummet eller hemma. Ta med dig flugorna till skolan (om det är kallt se till att de inte fryser på väg till skolan. Lägg då burken inlindad med en handduk och i en påse. Skynda dig till skolan).
  4. I klassrummet samlar ni alla klassens flugorna i några få burkar utan att allt för många flyr. Innan flugorna försöker att flyttas ställ de i kylskåpet för att göra de slöa (det blir lättare att överföra de i en annan burk).

 

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Moment 3: Jag och bananflugan – ett experiment: Vad föredrar flugan?

Lektion 2: Forskarnas favoritdjur!

Till lärare

FÖRBEREDELSE FÖR LÄRAREN  (eller om du som lärare låter eleverna göra egna experimentkammaren – en kammare per grupp om fem elever är lagom i så fall).

Bilden nedan ger stöd hur experimentkammaren ska se ut.

Dela bilden på experimentkammaren nedan med eleverna i Classroom om du väljer att eleverna ska tillverka egna kammare.

 

Tillverkning av en experimentkammare:

1 Du behöver två PET-flaskor (större variant) med korkar.

2 Skär av botten på båda flaskorna.

3 Tejpa ihop flaskornas öppna bottnar.

4 Ta fram några vätskor som ska testas

 

DAGS ATT ELEVERNA DELTAR

Uppdrag/experiment att genomföra: Vilket ämne föredrar bananflugan?

1 Bestäm med eleverna vilka fyra ämnen som ska jämföras ex vinäger, vatten, chokladmjölk, juice, frökens armhåledoft, saliv etc.

2 Frågan ställs till eleverna: Hur ska vi genomföra experimentet för att ta reda på om det finns en doft/ämne som bananflugorna föredrar, bland de fyra ämnen vi har valt ut? Låt eleverna fundera enskilt först, sedan i par och därefter leder du diskussionen i klassrummet för att sammanställa en tabell. Det finns ett dokument över hur tabellen kan se ut nedan i ett Googledokument som kan delas med eleverna.

Viktigt att poängtera begreppen tabell, kolumn och rad.

2 Sätt in behållaren med flugor i kylskåpet/utomhus i ca 15 min – flugorna blir  då långsammare och lättare att hantera.

3 Under tiden tar du en bomullstuss och fuktar den/gnuggar den med det doftämne du vill testa.

4 Lägg den ena bomullstussen på den ena korken och den andra tussen på den andra korken.

5 Ställ experimentkammaren lodrätt.

6 Skruva på en av korkarna med den ena bomullstussen.

7 Dags att få i flugorna. Håll flaskan fortfarande lodrät.

8 Skaka ner flugorna genom den övre flasköppningen.

9 Försök att få i ca 20 flugor.

10 Skruva på korken med det andra doftämnet.

11 Se till att det inte lyser ljus starkare på någon del av flaskan

12 Vänta i ca fem minuter.

13 Räkna flugorna på respektive bomullstuss.

14 Nu kan ni svara på vilket/vilka doftämnen som bananflugorna gillade mest.

 

 

 

Till elever

Dags för ett experiment med bananflugorna som du har fångat. Om du har fångat några stycken flugor är det bra att gå ihop tillsammans några elever så att ni har

ca 15 – 20 stycken flugor till en experimentkammare.

1 Bestäm ni vilka dofter som ska jämföras ex vinäger jämförs med vatten eller chokladmjölk jämförs med juice, frökens armhåledoft  jämförs med saliv etc.

2 Sätt in behållaren med flugor i kylskåpet/utomhus i ca 15 min – flugorna blir  då långsammare (och lättare att hantera).

3 Under tiden tar du två bomullstussar och fuktar var och en i respektive doft du vill testa.

4 Lägg den ena bomullstussen i den ena korken och den andra tussen i den andra korken.

5 Vänd experimentkammaren lodrät.

6 Skruva på korken med tussen på flaskan som är närmast bordet.

7 Dags att få i flugorna. Håll fortfarande flaskan lodrät.

8 Skaka ner flugorna genom den övre flasköppningen.

9 Försök att få i ca 20 flugor.

10 Skruva på korken med det andra doftämnet.

11 Se till att det inte lyser ljus starkare på någon del av flaskan (ljuset ska vara samma överallt).

12 Vänta fem minuter.

13 Räkna flugorna på respektive bomullstuss.

14 Nu kan ni svara på vilket doftämne som bananflugorna gillade mest.

15 Testa nya doftämnen.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.