Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

332 träffar

En formbar hjärna

Följande klipp ger en förenklad men illustrativ förklaring om hur det går till när man lär sig något nytt och varför det är naturligt att det är svårt i början.   ÖVNING: ÄGARE ÖVER DITT LÄRANDE...

Titta på och diskutera ett videoklipp – 15 minuter

Berätta för eleverna att ni ska titta tillsammans på ett klipp. Klippet Austin´s Butterfly handlar om hur man ger bra feedback.  Ställ in svensk text innan du startar klippet som är cirka 6 minuter lå...

Fördjupning

Material från press Helahälsingland 19/11 2015: Robotjobbarna är redan här på arbetsmaknaden Dagens Arena 17/11 2015: Robotar kan rädda arbetsmarknaden Ny Teknik 16/11 2015: Tyskland drar ifrån Sverig...

Vänskap – moment 2

Säg till eleverna att ni under denna lektion ska lära om hur våra handlingar påverkar oss. Skriv upp lektionsmålet på tavlan: Med hjälp av klippet och övningen “Skrynkla pappret” få en ökad insikt...

Läsning och samtal om text – 40 minuter

Läraren läser texten högt tillsammans med eleverna. Initialt uppmanas eleverna att förutsäga vad de tror att texten kommer att handla om med hjälp av rubriker, bilder och så vidare. Texten delas upp...

Moment C – Planering av lektionsaktivitet

Planering av lektionsaktivitet att genomföra i moment C Nästa steg är att tillsammans planera en aktivitet eller en lektion som sedan genomförs som moment C. Aktivitetens syfte är förutom att öka elev...

Vänskap – moment 1

Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).  Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de...

Vänskap – moment 3

Övning – skrynkla pappret  Dela ut varsitt A4-papper till eleverna. Be dem att skrynkla ihop sitt papper och riktigt knyckla ihop det. Säg sedan att de ska släta ut pappret igen och försöka g...

Vänskap – moment 4

Be eleverna att under en stund fundera på vad de lärt sig och tagit till sig under lektionen. Låt dem sedan uppdatera sina Värdegrund-matriser.

Introduktion – 10 minuter

Visa introduktionsbilden.  Be sedan eleverna fundera på och svara på frågorna nedan. Ta hjälp av en VÖL. Eller ta stöd av en EPA. Anteckna elevernas svar på tavlan. Hur gör eleven för att bättre ta...