Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

234 träffar

Fördjupning

Material från press Helahälsingland 19/11 2015: Robotjobbarna är redan här på arbetsmaknaden Dagens Arena 17/11 2015: Robotar kan rädda arbetsmarknaden Ny Teknik 16/11 2015: Tyskland drar ifrån Sverig...

Moment A – ta del av stoff

Modifierad variant av Cummins 1-2-3-modell Medan du läser en text, tittar på en film eller tar del av något annat material: tänk igenom det du möter. Skriv ner bredvid eller markera i själva texten (...

Moment B – diskussion/reflektion

Moment B och planering av moment C sker vid samma tillfälle. I moment B diskuteras först innehållet som deltagande lärare och bibliotekarier tagit del av, utifrån det diskussionsunderlag som finns här...

Moment D – diskussion/reflektion kring loggbok och lektionsaktivitet

Utgå från era reflektioner och anteckningar i loggboken. Beskriv och diskutera med varandra hur genomförandet av aktiviteten fungerade och hur elevernas kunnande och förmågor utvecklades.  Hur blev...

Fördjupning

Nedan följer vidare lästips och exempel på färdiga lektionsupplägg Statens medieråd: Så utvecklas språket Lisa Leijonbergs examensuppsats: Digital kommunikation: En undersökning av bruket och attityde...

Moment C – Planering av lektionsaktivitet

Planering av lektionsaktivitet att genomföra i moment C Nästa steg är att tillsammans planera en aktivitet eller en lektion som sedan genomförs som moment C. Aktivitetens syfte är förutom att öka elev...

Fördjupning

Nedan följer vidare lästips och exempel på färdiga lektionsupplägg Film från Skolverket: Skriva sig till källkritik Internetstiftelsen i Sverige, IIS: Internetguide #25 Källkritik på internet Webbstjä...

Fördjupning

Nedan följer länkar till texter för vidare fördjupning Maria Rasmussons avhandling: Det digitala läsandet. Begrepp, processer och resultat Tina Hedendahls och Pernilla Unelinds examensuppsats. Digital...

Moment B – diskussion/reflektion

Moment B och planering av moment C sker vid samma tillfälle. I moment B diskuteras först innehållet som deltagande lärare och bibliotekarier tagit del av, utifrån det diskussionsunderlag som finns här...

Föreläsning och bearbetning av anteckningar – 30 minuter

Håll din föreläsning om valfritt ämne som passar din undervisning. Avsett tio minuter i slutet för att eleverna ska kunna se över sina anteckningar. Cornellgruppen kan börja formulera frågor och summ...