Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

361 träffar

Göra ekoburkar

Låt eleverna, gärna i par eller mindre grupper, göra ekoburkar  Lägg lite sten i botten av burken. Häll därefter i jord, cirka 1/5. Plantera en växt, tryck försiktigt ner rötterna i jorden. Häll i li...

Filer och länkar till ”Var är skräpet? Vad kan jag göra?”

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Vänskap och relationer: Samtal om vänskap

Efter att ni läst kapitel 1, samtala med eleverna om Antons kompis: Kommer de ihåg vad han heter? Kan de återberätta samtalet? Fortsätt därefter att prata om vänskap: Hur är en bra vän? Vad säger o...

Kreativitet och skojigheter: Dikter

Efter att ni läst kapitel 5, samtala med eleverna om dikten Anton hittade på: Kan de återberätta den? Fortsätt därefter att prata om dikter: Har någon skrivit en dikt tidigare? Kanske någon vill sä...

Vänskap och relationer: Incidenten på rasten

Efter att ni läst kapitel 5, samtala med eleverna om incidenten på rasten: Kommer de ihåg vad som hände? Samtala om att denna incident/pinsamhet inte var schysst? Titta på filmen ”Skrynkla pappret”....

Experiment: Om ljud

Efter att ni läst kapitel 5, samtala med eleverna om experimentet: Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton upptäckte? Kan de återberätta experimentet? Låt eleverna göra experimentet i...

Lekar och aktiviteter

Efter att ni läst kapitel 4, samtala med eleverna om de olika lekar och aktiviteter som Anton beskriver: Kan de återberätta aktiviteterna? Vem i Antons klass brukar göra vad? Vilka gör de tillsammans...

Vänskap och relationer: Att samarbeta – Mötas på mitten

Efter att ni läst kapitel 4, samtala med eleverna om vikten av att kunna samarbeta: Anton samarbetade med Emma. Vad gjorde de? Kan de återberätta vad de samarbetade om? Fortsätt därefter med samarbe...

Experiment: Blodomloppet

Efter att ni läst kapitel 4, samtala med eleverna om experimentet: Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton upptäckte? Kan de återberätta experimentet? Låt eleverna göra experimentet i...

Kreativitet och skojigheter: Favoritsaker

Efter att ni läst kapitel 3, samtala med eleverna om Antons gosedjur: Kommer de ihåg namnet? När fick han nallen? Vad mer får man veta om hans gosedjur? Fortsätt därefter att prata med eleverna om d...