På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om roliga saker som man kan göra utomhus:
Det kan till exempel vara förslag på saker att göra i skogen, i en park, i ett grönområde i närmiljön eller...
Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om fotosyntesen:
Kommer de ihåg vad Anton och Emma ser på promenaden i skogen.
De säkert sett att blad ändar färg och faller till marken på hösten. L...
Låt eleverna tillverka regnmätare
Klippa av toppen på PET-flaskan så att regnet lättare kan komma i flaskan.
Mät därefter upp 5 mm vatten i en regnmätare, häll över vattnet i din tomma PET-flaska.
M...
Låt eleverna tillverka bladpressar
Trä i alla skruvarna i hålen på en av plywoodskivorna.
Lägg en av kartongbitarna och valfria växter därpå.
Lägg sedan på en kartongbit till.
Trä på den andra plywo...
Låt eleverna dramatisera fotosyntesen
Fotosyntesens formel i ord är: Koldioxid + vatten ==> kolhydrater (socker) + syre
En förenklad kemisk beteckning för samma sak är: CO2 + H2O ==> CH2O + O2...
Efter att ni läst kapitel 1, samtala med eleverna om experimentet:
Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton upptäckte?
Kan de återberätta experimentet?
Låt eleverna göra experimentet i...