TEMAT ”RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER ” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN:
- Klassens regler på nätet
- Rätt eller fel på nätet
I det här området lär sig eleverna om vilka rättigheter, friheter och skyldigheter de har när de är på nätet.
I extramaterialet längst ner på sidan hittar du fler lektionstips och fyra fina affischer.
Kan kopplas till centralt innehåll inom:
- svenska
- religion
- samhällskunskap
- biologi
Lektionsplanering: Rätt eller fel på nätet
MOMENT 1 (introduktion)
Berätta (skriv på tavlan) om de olika momenten:
- Individuell övning om vad du får/inte får göra på nätet.
- Gruppdiskussion om vad man får/inte får göra på nätet utifrån frågor på en affisch.
- Upprepa den individuella övningen – vad har du lärt dig?
Stäm sen av elevernas förkunskaper genom att de skriver på varsin post it-lapp:
- Skriv två saker du får göra på nätet och två saker du inte får göra.
Samla därefter in post it-lapparna. Nu kan du snabbt skaffa dig en överblick av hur eleverna tänker. Spara lapparna till moment 3.
MOMENT 2
Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem diskutera följande frågor:
- Får man vara taskigare på nätet än i verkligheten?
- Får min kompis ha ett hakkors som profilbild?
- Någon skriver meddelanden till mig hela tiden, trots att jag sagt stopp. Är det okej?
- Får någon hota mig med stryk på nätet?
- Får jag spara nakenbilder i min telefon?
- Får vem som helst fotografera mig när jag sitter på bussen?
- Någon skriver hotfulla meddelandena till mig hela tiden, får hen göra det?
- Får någon skriva ”idiotjävel” på min Facebookvägg?
Därefter har ni en diskussion i helklass. Ladda ner affisch från Statens medieråd:
MOMENT 3 (avslutande del)
Nu ska eleverna upprepa moment 2. De skriver på varsin ny post it-lapp (gärna i en annan färg):
- Skriv två saker du får göra på nätet och två saker du inte får göra.
Sätt alla post it-lapparna i två spalter på tavlan. I den ena spalten sätter du elevernas första lappar från moment 1. I den andra spalten sätter du upp de senaste lapparna.
Därefter ska eleverna gå fram till tavlan och titta.
Diskutera i helklass:
- Vilka likheter och skillnader är det mellan de två spalterna?
- Vad har ni lärt er under lektionen?
Fler lektionstips
Vilka regler finns på Internet? (Internetstiftelsen)
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.